De meerkat safari en op naar Hermanus

13 augustus 2017 - Hermanus, Zuid-Afrika

Zoals gisteren al aangegeven was het vandaag een volle, vermoeiende, maar bovenal een schitterende dag. We hebben met z'n allen vreselijk genoten.

Om 06:50 uur stonden we op de afgesproken verzamelplaats in Oudtshoorn om vervolgens achter de gids aan te rijden om een meerkat (stokstaart) safari te gaan maken. We waren niet de enige, want volgens mij waren we met 40 personen.

Na een ritje van ongeveer 20 minuten en de 4x4 weer goed gebruikt te hebben over de laatste kilometers kregen we eerst een warme kop koffie of thee aangeboden, en dat was heerlijk. Het was erg fris (koud) en Ellen heeft het deze dag ook niet meer warm gekregen, terwijl Tim, Lotte en ik onderweg naar Hermanus onze thermostaat weer goed wisten in te regelen.

Na de warme versnapering en een goede uitleg werden we in twee groepen gedeeld, en wij ging met 26 personen en de gids op pad. We kregen allemaal een stoeltje mee, en moesten de gids volgen over het terrein, een trappetje over een hek, en vervolgens richting een vlakte waar het allemaal zou moeten plaatsvinden.

We werden allemaal keuring in een kringetje met ons stoeltje neergezet, en toen kon het wachten beginnen. Zodra de zon op de bewuste plek begon te schijnen en de aarde lekker werd opgewarmd, kwam het eerste koppie te voorschijn.
Na de omgeving goed afgespeurd te hebben, kwamen er steeds meer familieleden. Zo hebben we er op laastst 9 gezien van de 11 exemplaar tellende familie.

Inmiddels was het 09:30 uur geworden, en moesten we nodig terug naar ons verblijf om te ontbijten en uit te checken.
Het was inmiddels zo laat geworden dat we gezamenlijk hebben besloten om de ronde met de 'bridwatcher' maar te laten schieten.

Op weg naar Hermanus hebben we de Route 62 weer opgepakt, en wat is dit een schitterende route. De variatie van soorten gebergte is enorm. Geheel kale bergen, bergen met bomen, bergen met lage begroeiing, bergen van massief steen, bergen van 'losse' stenen, etc.

Na onderweg nog iets gegeten te hebben, kwamen we rond 16:30 uur aan in Hermanus. Hier zijn we eerst nog even naar de kust gereden om te kijken of we walvissen konden spotten, maar deze waren wel heel ver weg.

Vervolgens naar ons hotel, waar we wederom een schitterend appartement tot onze beschikking kregen. Bij de receptie hebben we gelijk een walvis safari geregeld, want dit stond nog wel op ons verlanglijstje. Morgen gaan we om 14:00 uur de oceaan op.

's Avonds zijn we wandelend Hermanus in gegaan en zijn we nog heerlijk uit eten geweest. Bij terugkomst zijn we bijna gelijk naar bed gegaan en heeft Ellen nog een lekker bad genomen, eindelijk 'kwam ze weer op temperatuur' ;-)

1. Annette van Rossen:
    15 augustus 2017
    Bijzonder leuk de foto 's van die grappige beestjes !